Friday, January 4, 2013

Kenal dan Chenta Allah

Bimillahirrahman nirrahim

assalamualaikum  ukhti wa akhi today i would like to share about Love for Allah 


Okayyy Let's begin now.........................


Hati Emas. Noktah

Ya apa yang dikatakan dengan hati emas? Hati tu ada emas ke? wuuu...fuyoo..~
Straight to the point hati emas ialah hati yang mengenal Allah dan jatuh chenta kepada-Nya. Ya Mengenal plus Chenta Allah azzawajalla! Terkejut?? Mari kita sambung lagi.....

Cheritanya begini kita mengenal Allah bukan sahaja hanya dicapai oleh anggota lahiriah, tetapi oleh kekuatan hati. Hurm...bagaimana tu?*kerut dahi...macam ni hati tu dicipta oleh Allah dengan kemampuan untuk "melihat" dan merasa sesuatu yang sangat seni dan maknawi sifatnya 

Pandangan mata hati yang dapat menjangkau kebesaran Allah dan dan menembusi sehingga ke lubuk hati yang paling dalam. Allah berbicara dalam firmaNya:


A046

Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - dengan melihat kesan-kesan yang tersebut - mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada. (surah al-Hajj 22:46)

hah..bagaimana?? Tersentak bukan?#sight


Atas sebab itu, "medium" mengenal dan menchentai Allah yang palinggg..again yang paliiiiinggg penting ialah hati. Akal hanya permulaan sahaja. Justeru , mengenal dengan akal tentang sifat-sifat kesempurnaan Allah tidaklah memandai. Ia perlu diresapkan ke dalam hati melalui ibadah-ibadah fardu dan sunat. Seterusnya ibadah inilah yang akan mengasah hati untuk mengenal Allah azzawajjalla.


Okay..cukup? Tidak? Jom teruskan lagi...jom!!

Melalui pembelajaran tauhid, kita Mengetahui Allah itu WUJUD..again WUJUD!!, Allah Maha Melihat, Maha Mendengar dan sebagainya. Namun mengetahui sahaja TIDAK CUKUP. Kita perlu MERASAI Allah tu ada, Maha Melihat, Maha Mendengar dan sebagainya.

Kenapa kita perlu merasai bukan sekadar mengetahui?  Ya jauh bezanya antara seorang yang mengetahui Allah itu Wujud dengan orang yang merasai Allah itu Ada. TITIK. 

Acano Tuh Cik Wardah??

Lemme explain to all of u...

Camni..Orang yang mengetahui Allah itu ada , masih tega melakukan kejahatan , te.ta.pi orang yang sudah merasai Allah itu ada tidak akan berani melakukan kejahatan. Tauhid sudah dihayati , yakni sudah meresap ke dalam hati. Tidak hanya berlegar di akal. Faham? Akhi wa Ukhti  wa Ana..sama2 kita hayati dan muhasabah diri.

Inilah cabaran utama dalam kehidupan beragama alaf ini. Input-input Tauhid hanya dipelajari sebatas otak kiri: yakni diketahui,dihafal dan kemudian dipindahkan ke atas kertas peperiksaan. #terhantuk

Akhirnya sisitem pendidikan hanya mampu melahirkan pelajar-pelajar yang mempunyai kelulusan dalam mata pelajaran agama, tetapi  tidak"beragama" dalam realiti kehidupan sehari-hari. Kelulusan agamanya berjela-jela, tetapi hilang wibawa kerana rakus dengan dunia dan kuasa!

No comments:

Post a Comment