Monday, November 26, 2012

CINTA

Photobucket



Alhamdulillah..syukur ke hadrat ILAHI kerana diketuk pintu hati ini untuk menulis entry ilmiah dimana anatiba-tiba terfikir untuk membuat entry mengenai CINTA...huhu jeng jeng..^;< wink2!!

Apa itu CINTA? that is the cliche question..yup i know but i still want to ask did you know what is Love?

Cinta itu adalah fitrah bagi insan yang Allah jadikan..kita bukan malaikat yang tidak mempunyai rasa cinta di dalam hati. Atas sebab itu kita tak boleh menolak perasaan itu. Mencintai dan saling dicintai adalah sifat manusia. Cinta itu adalah sesuatu yang amat bernilai sekali dan kita seharusnya menjaga cinta itu dengan sebaik-baiknya. Oleh itu, Cinta itu hendaklah disalurkan ke tempat yang betul dan amat malang sekali jika cinta itu disalurkan ke tempat yang salah. Ya ana ingin menukil mengenai CINTA ILAHI.

"Katakanlah (Wahai Muhammad): "Jika kamu semua (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (sunnah-sunnahku),  nescaya Allah akan mengasihi kamu dan mengampunkan dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". [Surah Ali-Imran, ayat 31]


Ayat ini jelas menerangkan, perkaitan antara Cinta Allah dan Rasul-NYA, bermula dari mencintai Rasulullah S.A.W dengan mengikuti sunnah-sunnah Baginda S.A.W tanpa mempertikaikan atau mempersoalkan apabila jelas kebenarannya

Kita mencintai ALLAH kerana kita HambaNYA...
Betapa banyaknya nikmat yang Allah beri kepada kita dan cuba kita perhatikan diri kita sendiri untuk mencari nikmat yang Allah beri..Masya Allah...setiap hembusan nafas yang kita hembus adalah terhasil daripada oxygen yang kita hirup. Bertuahnya kita kerana Allah masih memberikan kita kesempatan untuk menghirup udara segar..bertuah kerana Allah masih beri kita peluang untuk bernafas..Alhamdulillah..Allah juga memberikan kita sepasang mata yang bersinar untuk melihat keindahan alam ciptaan Allah..SubhanaAllah..langit nan membiru yang terbentang luas dan dipagari oleh bintang-bintang yang bersinar..kita masih mampu lagi untuk melihatnya..syukur ya Allah..=)Amat cantik sekali ciptaan Allah. Cuba kita fikir seandainya nikmat itu Allah ambil balik apakah yang akan kita rasa? Terluka? kecewa? marah? Ingatlah nikmat itu adalah pemberian Allah dan seandainya DIA ingin mengambil balik kita tidak mempunyai hak untuk marah dan kecewa kerana semua itu hanyalah pinjaman Allah kepada kita dan semuanya milikNya yang mutlak. Allah bagi kita nikmat itu kerana ALLAH mencintai kita.. YA Allah mencintai kita! Allah amat menyayangi hamba-hambaNya yang bertaqwa..bukankah Allah itu MAHA PENYAYANG dan MAHA MENGASIHANI? 

Allah ada kata di dalam kitab CINTANYA...

14 34 17 Ayat Cinta Teragung!
Maksudnya: “Dan Ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya.”( Ibrahim: 34)

Manusia itu seringkali alpa dan lupa nikmat yang diberikan Allah. Malah ada sebahagian dari kita tidak menghargai  nikmat yang diberikan dengan cara tidak mengerjakan segala suruhan Allah. Mulai detik ini ini tanamkanlah di dalam hati untuk membasahkan lidah dengan sentiasa berzikir kepadaNya..setiap hari tanpa jemu. Itulah salah satu cara untuk menunjukkan kita sebagai hambanya yang lemah menunjukkan rasa cinta dan terima kasih kepada Sang Pemberi Nikmat.

Kadang-kadang Allah memberi hambaNYA ujian untuk menunjukkan betapa Allah cintakan hambaNYA. Allah beri ujian bukan sebab Allah tak sayang kita tapi Allah terlalu sayangkan kita. Cuba kita fikir kalau Allah tak sayang kita Allah takkan endahkan kita. Dia biarkan kita lalai dan terleka. Tetapi disebabkan Allah itu amat cinta akan kita Dia beri kita ujian agar dengan ujian itu kita jadi manusia yang lebih bertaqwa dan sedar bahwa hanya kepada Dia sahaja tempat kita bergantung harap. Dia rindu untuk mendengar rayuan doa kita kepadaNya..Dia mahu kita jadi insan yang sentiasa memohon kepadaNya. Lagipun, Allah tak akan uji para hambaNya jika hambaNya tidak mampu menanggung ujian itu..Jadi Allah bagi kita sesuatu ujian itu kerana kita mampu untuk menanggungya..


"Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.Dia mendapat pahala ( daripada kebajikan ) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (daripada kejahatan) yang dikerjakannya..."
(surah al-baqarah 284)


Kesimpulannya, Cinta Allah adalah Cinta Teragung, namun dalam membicarakannya adakah kita di landasan yang betul atau sekadar mengikut fikiran kita tanpa berpandukan Kitab-NYA dan Sunnah Rasul-NYA, yang telah jelas menerangkan perkaitan antara Cinta Allah, Cinta Rasu-NYA dan Cinta Makhluk

No comments:

Post a Comment