Thursday, June 6, 2013

Ini Sebuah Cheghite

ASSALAMUALAIKUM......~~~

Bismillahirrahmanirrahim..

Ana ada satu cerita yang ingin ana kongsikan.Nak dengar tak ni?? JoM...^.^

Suatu hari ade seorang paderi Kristian, dia ni sangat bisa apabila berdebat.
Dan setiap kali dia berdebat,tidak akan ada orang yang menang. Hanya dia yang akan menang sorang.
Suatu hari dia mengadap Raja di sebuah negara.
Dan raja itu mengumumkan kepada rakyat jelata,siapa yang bole berdebat dengan paderi kristian itu
Paderi kata kalau dia kalah dia akan letak jawatan sebagai paderi,
Dan berita itu tersebar dan tersebar sehingga sampai ke seorang pengembala kambing,
Pengembala kambing itu berkata kalau aku menang aku untung kalau aku kalau aku tidak rugi
maka dia pun pergi berjumpa raja.

Bermulalah hari perdebatan,
Paderi : Wahai anak muda,
Anak muda/pengembala kambing: Ya saya.
Paderi: Bersediakah kamu untuk berdebat?
Pengembala kambing: I'am ready
Paderi: Kalau begitu aku ada 1 syarat
Pengembala kambing: Apa syaratnya?
Paderi: Kita berdebat tanpa mengunaka suara.
Pengembala kambing: alringht

Perdebatan tanpa suara bermula
Paderi tu menunjukkan jari telunjuk 1
pemuda itu balas dgn jari 2
paderi tu jawab balik 3
pemuda itu jawab 6
Bila jawab 6 paderi tu jawab dengan dengan buat bulatan
pemuda tu buat penumbuk
Paderi tu terus angkat tongkat
Dan pemuda tu hempas tongkat tu ke tanah
tiba-tiba paderi tu berkta: Aku kalah
Mak perdebatan tersebut dimenangi pemuda itu

Semua orang tercegang-cengang
Terdiam sebab tak faham
Maka ade rakyat bertemu paderi itu dan bertanya bagaimana dia bole kalah
Paderi: Budak sangat hebat. Aku mula-mula kata Kristian akan menjadi no.satu di dunia.
Budak itu jawab balik salah, kerana Islam lagi bagus iaitu Islam ada 
Allah dan Rasul.
Paderi itu kata mana ada kami ada 3 Tuhan
Itu salah kerana kami ada 6 rukun iman.
Paderi itu kata bila dia buat bulatan tu maknanya sesungguhnya Kristian sedang menguasai dunia
Pemuda itu jawab Islam akan memecahbelah kan kesatuan Kristian klau kamu menganggu orang Islam
dan pemudah itu menghempas tongkat bermaksud kalau Islam kalah di dunia sekalipun
di baling ke tanah manknanya akhirat sedang menungu.

Moral
Walaupun dia hanya seorang pengembala kambing tetapi usahanya yang kecil 
dia tetap berdakwah.

No comments:

Post a Comment