Saturday, June 8, 2013

Manisnya Iman....

Assalamualaikum guys so today i would like to share about iman. How's your iman today?


Iman

Bila kita memperkatakan tentang iman automatik kita tahu iman itu yazid wa yaqus. Ada satu masa iman kita naik dan ada satu masa lagi iman kita turun.Ada satu hadis menyebut "Iman itu boleh bertambah dan berkurang, maka perbaharuilah imanmu dengan Laa Ilaa Illallah" (HR Ibnu Hibban). Jadi iman kalau tidak dijaga akan sentiasa menurun . Jika dahulu imanya begitu membara tetapi disebabkan kehidupan dunia yang tidak berkesudahan, tanpa disedari imannya mudah tersungkur  ibarat kapal Titanic yang sedang perlahan-lahan karam di tengah lautan Pasifik. Lumrah manusia, kalau seseorang itu jauh dari lingkungan ataupun suasana yang Islamik atau biah solehah maka ianya boleh membawa kepada penurunan kadar keimanan.

Keimanan yang kita selalu ucapkan bukan hanya dengan angan-angan dan bukan pula dengan hanya kata-kata. Keimanan itu sendiri sebenarnya ialah kenyakinan yang menjunam di dalam hati dan dibuktikan dengan perbuatan.

Iman mampu menjadi pendorong mahupun pengerak kepada kita untuk melakukan sesuatu perbuatan. Baik buruknya perbuatan seseorang bergantung kepada tahap keimanan seseorang.

Keimanan yang berteraskan kalimah Laa ilaaha illallah, jika tertanam baik dalam hati kita, akan memotivasikan manusia untuk melaksanakan tuntutan Allah. Kalimah Laa ilaaha Illallah, beerti menjadikan Allah sebagai satu-satunya tempat pengabdian. Pengabdian itu sendiri sangat erat hubungannya dengan pembuktiaan melalui amal-amal soleh. Contohnya dengan mematuhi perintah menjauhi laranganNya maka akan menjadikan iman kita terjaga. Dengan bersegera melakukan amal secara berterusan, akan menjadikan kita semakin dekat denganNya.

Ana ingin menceritakan satu kisah mengenai Zainab radiallahu anha.
Pada suatu hari Rasulullah pernah terkejut apabila mendapati seutas tali yang terikat di dua buah tiang masjid. "Tali apa ini?" Tanya Rasulullah kepada para sahabat. Para sahabat menjelaskanya:" Wahai Rasul, ini adalah tali milik Zainab. Dia mengikat tali ini agar dapat bergantung apabila terasa malas dalam dirinya...Nabi tersentak mendengan penerangan para sahabat , kemudian nabi perintahkan tali itu dileraikan seraya berkata " Lakukanlah solat selama kamu masih kuat melaksanakannya. Akan tetapi apabila kamu letih hendaklah tidur..."

 Ada satu lagi kisah di mana Amirul Mukminin iaitu saidina Umar bin Abdul Aziz, apabila beliau selesai solat fajar dia akan mengelilingi halaman rumahnya. Raut wajahnya penuh dengan kesedihan, kekhuatiran dan harapan. Dia akan berbisik "...bagaimana mata ini dapat terkatup dan pejam..sedangkan aku tidak tahu, di mana aku akan kembali di antara 2 tempat..." begitula seterusnya.


Itulah sikap para sahabat dan orang-orang soleh, mereka selalu ingin taqarub ilallah hinga mereka terkadang memaksa diri untuk melakukannya. Disebabkan kita hanya manusia biasa dan iman naik turun atas sebab itu kita harus llah mencontohi rasulullah yang sering berdoa: " Wahai Allah yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas jalan agama-mu. Baginda juga memohon Allah memelihara hala tuju perasaannya supaya tidak menyimpang dari hala tuju yang ditentukan Allah menuju kepada yang tertinggi.

Doa baginda: "Wahai Allah yang menguruskan hati, uruskanlah hati kami di atas ketaatan kepadaMU". Rasulullah juga berdoa pada siang dan malam di dalam zikirnya: "Wahai Allah, aku berlindung kepadaMu daripada kekufuran dan kefakiran".


Cuba kita kisah Umar al-Khattab yang digelar al-faruq kerana memisahkan antara haq dan batil. Sehinggakan syaitan sendiri takut kepadanya. Nabi Muhammad s.a.w bersabda "Sesungguhnya syaitan akan berhindar apabila berjumpa dengan Umar. Ada satu lagi hadis " Demi zat yang berada di dalam kekuasaanNya, tidak ada syaitan yang akan melalui jalan yang dilalui oleh Umar, melainkan mereka berusaha melalui jalan yang tidak dilalui olehnya" (Riwayat Muslim).

Saidina Umar sendiri ada garisan hitam di wajahnya lantaran banyak menangis kerena takutkan Allah.

Iman tidak boleh diwarisi. Iman perlu dicari. Iman harus dilalui. Iman mesti bersaksi. Iman adalah perjalan untuk mengenal Tuhan.


Marilah kita mohon kepada Allah agar kita selalu diberiNya kekuatan untuk dapat menjaga dan mengingatkan keimanan kita kepadaNya. Segenap ruang dalam hidup kita Allah anugerahkan untuk meneguhkan iman, supaya nanti kita pulang ke sisiNya dalam keadaan redha meredhai.
Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment